Fiat Grande Panda, prvý model novej globálnej rodiny, dokonale reprezentuje taliansku značku svojim dizajnom, kompaktnými rozmermi a udržateľnosťou. Dnes má Fiat Grande Panda premiéru s elektrickým a hybridným pohonom. Týmto modelom sa FIAT opäť vracia do segmentu B európskeho automobilového trhu, v ktorom bol počas desaťročí lídrom. So svojim charakteristickým dizajnom je nový model ideálnym vozidlom rovnako pre rodiny, ako aj pre jednotlivcov, žijúcich v mestských aglomeráciách na celom svete. Fiat Grande Panda s dizajnom vytvoreným v Centro Stile v Turíne, sa vyznačuje kompaktným formátom, čistými líniami dizajnu a dokonale organizovaným interiérom, vhodným pre rodinný život a mestskú mobilitu. Robustný a štruktúrovaný vonkajší vzhľad automobilu spolu s dynamickým klinovým tvarom vyžaruje silu a jedinečnosť. Grande Panda je prvým modelom FIAT skonštruovaným na platforme „Smart Car Platform“ koncernu Stellantis. Toto nové rodinné vozidlo je sociálne významné svojou flexibilnou a všestrannou multienergetickou platformou, ktorá spĺňa požiadavky a očakávania zákazníkov na rozličných trhoch. Grande Panda je prvým modelom novej rodiny automobilov talianskej značky, ktoré budú postupne uvádzané na trh v nasledujúcich rokoch. Tento inovatívny projekt FIAT má za cieľ vyrábať novú globálnu rodinu všestranného inteligentného automobilu, ktorý je vďaka multienergetickej platforme pohonu vhodný pre rozličné regióny sveta. Tento prístup umožňuje značke vyrábať širokú škálu vozidiel, spĺňajúcich špecifické požiadavky zákazníkov a trhov.
Taliansky dizajn inšpirovaný ikonou
Model Panda z 80. rokoch dvadsiateho storočia začína žiť svoj druhý život v modernej dobe ako Grande Panda vďaka dizajnu, vytvorenému v Centro Stile v Turíne, ktorý využíva ikonické prvky originálu. Je to po prvý raz, keď slovo „Grande“ neznamená veľký – Grande Panda má v skutočnosti kompaktný formát. Pri dĺžke 3,99 metra — čo je hodnota pod priemerom triedy — šírke 1,76 metra (bez spätných zrkadiel) a výške 1,57 metra poskytuje miesto pre 5 dospelých osôb. To z neho robí plnohodnotný rodinný automobil. K hodnotám svojho historického predchodcu spred štyroch desaťročí sa hlási svojim talianskym dizajnom, ktorý je jednoduchý a pri tom veľmi funkčný. Vonkajší vzhľad Grande Panda charakterizuje kombinácia výrazných plôch a hrán, doplnených robustnými plastovými obkladmi lemov blatníkov a nárazníkov zvýraznených dizajnovými nájazdovými štítmi. Tieto prvky dodávajú karosérii energický a sebaistý výzor. Vonkajší vzhľad obohacujú mnohé dizajnové prvky, ktoré sú inšpirované historickým predchodcom a objavujú sa v novej interpretácii. Je to napríklad trojrozmerne vylisovaný nápis „PANDA“ v spodnej časti dverí a „FIAT“ na ľavej strane dverí batožinového priestoru. Na čiernom lesklom obklade prednej časti zadného stĺpika karosérie, nadväzujúcom na pás bočných okien, je vytvorený nápis FIAT, ktorý sa z iného uhla pohľadu mení na štyri šikmé čiary historického loga, čím sa vytvára lentikulárny efekt (tzv. „pohyblivé obrázky“). Okrem toho je v lesklej čiernej lište na dverách batožinového priestoru vytvorený vystupujúci trojrozmerný nápis „PANDA“. Históriou je inšpirovaná aj predná maska s logom „FIAT“ na pravej strane, ktorá je vytvorená ako lesklá čierna plocha. Z jej stredu vychádzajú vertikálne pixle, ktoré sa smerom k bokom vozidla rozširujú až kým v telesách svetlometov prejdú do horizontálnych obdĺžnikov. Tam sú pixle vytvorené z LED, čím pripomínajú jednak známu videohru z 80. rokov dvadsiateho storočia. Jednotlivé osvetľovacie funkcie sú kompletne integrované do svetlometov, v ktorých podlhovasté LED pripomínajú okná na fasáde historického závodu Lingotto v Turíne. Denné svetlá, ktoré sa v prípade potreby zmenia na smerové svetlá, majú unikátnu šachovnicovú grafiku. S dizajnom masky korešponduje aj mriežka otvoru na vstup chladiaceho vzduchu v nárazníku s pravouhlou sieťovou štruktúrou. Výsledkom kombinácie témy geometrie prvej generácie modelu Panda z 80. rokov dvadsiateho storočia a futuristického dizajnu sú 17-palcové disky z ľahkej zliatiny s dizajnom štylizovaným do profilu X s kombinovanou povrchovou úpravou čiernym lakom a leštenými povrchovými plochami. V rámci iniciatívy značky FIAT „No Grey“, ktorej cieľom je vrátiť pestrosť do farebne jednotvárneho súčasného automobilového trhu, sa bude Grande Panda vyrábať v siedmich farbách – Limone Yellow, Luna Bronze, Acqua Azure, Lago Blue, Passione Red, Cinema Black a Gelato White – ktoré vyjadrujú farebný taliansky životný štýl a reflektujú DNA značky FIAT.
Exteriér
Grande Panda môže pohodlne odviezť 5 osôb vďaka inteligentnému využitiu priestoru. Vnútorná šírka kabíny vo výške pliec patrí k najlepším v segmente. V kabíne sa skrýva množstvo odkladacích priestorov, často aj na neočakávaných miestach. Napríklad v prístrojovom paneli sú odkladacie priestory s celkovým objemom 13 litrov, z ktorých najväčší má objem 3 litre. Aj objem batožinového priestoru Grande Panda je so základnou hodnotou 361 litrov (elektrická verzia) nad priemerom triedy.
Interiér
V súlade so stratégiou farebnosti dizajnéri FIAT vytvorili rozličné veselé detaily, osviežujúce interiér Grande Panda. Napríklad prístrojový panel v oblasti infotainmentu, odkladacia plocha na stredovom tuneli a mriežky ventilácie sú ozdobené žltými prvkami, rovnakú farbu má aj kontrastné prešívanie poťahov sedadiel. Hlavnou farbou interiéru je modrý odtieň Blue Tasmania, ktorý sa výborne hodí k žltým detailom. Vplyvy Talianska a tradície FIAT vidno aj vo vyhotovení niektorých prvkov interiéru a exteriéru. Digitálny prístrojový panel a dotykový displej systému infotainmentu sú zasadené do oválneho rámu, inšpirovaného tvarom skúšobnej dráhy na streche budovy historického závodu Lingotto. Grafika svetlometov a hranatých vystupujúcich zadných svetiel zasa evokuje okná na fasáde budovy Lingotto.
Grande Panda: elektrický a hybridný pohon
Prvorodenec novej rodiny automobilov FIAT bude na výber v elektrickej a hybridnej verzii. Elektrická Grande Panda má predné kolesá poháňané elektromotorom s výkonom 83 kW (113 k). Zdrojom elektrickej energie je batéria s kapacitou 44 kWh, ktorá umožňuje dojazd do 320 km v kombinovanom cykle WLTP. Vďaka tomu je Grande Panda ideálnym vozidlom na každodenné jazdenie v meste i spontánne výlety cez víkend. Elektrický FIAT Grande Panda dosahuje maximálnu rýchlosť 132 km/h, zrýchlenie z 0 na mestské tempo 50 km/h trvá 4,2 sekundy a štandardný šprint 0-100 km/h absolvuje za 11 sekúnd. Elektrickou verziou Grande Panda značka FIAT priorizuje jednu zo svojich základných hodnôt – dostupnosť. Nový model s elektrickým pohonom je vozidlom určeným pre zákazníkov, ktorí chcú prejsť na elektromobilitu no nechcú na to investovať príliš veľa prostriedkov.
Nový globálny model FIAT je vybavený integrovaným nabíjacím káblom na nabíjanie striedavým prúdom (AC) v prednej maske, ktorý môže prenášať nabíjací výkon do 7 kW, umožňujúci dobiť batériu z 20 na 80 % za 4 hodiny a 20 minút. Okrem toho má vozidlo v ľavom zadnom blatníku nabíjaciu zástrčku. Ako alternatívu k integrovanému nabíjaciemu káblu na základe preferencií zákazníka alebo špecifických požiadaviek trhu, môže mať vozidlo iba kombinovanú zástrčku vzadu. V takomto prípade môže nabíjací výkon pri striedavom prúde dosahovať 11 kW, čím sa doba nabíjania z 20 na 80 % skráti na 2 hodiny a 50 minút. V obidvoch prípadoch štandardná zásuvka vzadu umožňuje úplne dobiť batériu jednosmerným prúdom (DC) výkonom 100 kW za iba 27 minút.
Hybridnú verziu poháňa turbodúchadlom prepĺňaný benzínový trojvalec 1,2 litra s výkonom 74 kW (100 k). Jeho krútiaci moment sa prenáša na predné kolesá prostredníctvom 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovky eDCT s integrovaným elektromotorom s výkonom 21 kW (29 k). Okrem elektromotora je v prevodovke integrovaný aj invertor a riadiaca jednotka. Elektromotor napája lítiovo-iónová batéria s napätím 48 V, ktorá sa dobíja automaticky rekuperáciou. Všetky tieto komponenty pohonu pracujú v synergii, vďaka ktorej sa výkonnosť hybridnej verzie Grande Panda posúva na novú úroveň. Prídavný elektromotor svojim krútiacim momentom podporuje spaľovací motor pri nízkych otáčkach a akcelerácii, vďaka čomu sa vozidlo plynulo a komfortne rozbieha a svižne zrýchľuje. Pri spomaľovaní elektromotor funguje ako generátor a rekuperuje energiu.
Vďaka Millerovmu cyklu spaľovací motor podporovaný elektromotorom pracuje veľmi efektívne, čo umožňuje dosahovať hodnotu emisií CO2 iba 123 g/km (predbežná hodnota pred homologáciou). Hybridný pohon má pri jazde v mestskej premávke mnohé výhody. Umožňuje napríklad funkciu e-launch – rozjazd z miesta výlučne s elektrickým pohonom bez naštartovania spaľovacieho motora. Elektromotor zlepšuje nielen dynamiku ale aj efektivitu vozidla, pretože umožňuje v určitých situáciách počas jazdy vypnúť spaľovací motor. K tomu dochádza napríklad pri jazde malou rýchlosťou v meste, kedy môže Grande Panda jazdiť rýchlosťou do 30 km/h na vzdialenosť 1 km. Rovnako sa elektrický pohon aktivuje aj pri jazde ustálenou rýchlosťou na rovnej ceste alebo na diaľničnom klesaní keď vodič uvoľní pedál akcelerátora. Výlučne elektrický pohon sa dá využiť aj pre funkciu plazenia – posúvania sa v dopravnej zápche (e-queueing), kedy sa vozidlo s aktivovaným režimom jazdy dopredu pomaly pohybuje po uvoľnení brzdového pedála bez použitia pedála akcelerátora. Okrem toho môže vozidlo parkovať s elektrickým pohonom pri jazde dopredu na prvý prevodový stupeň alebo spiatočku (e-parking). Všetky tieto výhody umožňuje dvojspojková elektrifikovaná prevodovka.
Obidve verzie, elektrická aj hybridná, sú koncipované v duchu filozofie „easy drive“ výrazne uľahčujúcej ovládanie. Vodič po aktivovaní pohonu tlačidlom pomocou prepínača na stredovej konzole nastaví režim jazdy dopredu (D) a ďalej vozidlo ovláda iba dvoma pedálmi, čo zvyšuje komfort predovšetkým v mestskej premávke.